Міні -тренінги для вчителів


Вхідне анкетування


Міні -тренінг для вчителів початкових класів

1. Основна частина

1.Інформаційне повідомлення вчителя.
Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учн
ів.
Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.
Вправа «Психологічна загадка»
Мета: розвиток швидкості мислення, здатність знаходити і вміти переходити в нові сфери памяті.
У мене в руках апельсин, передаючи його в руки іншого учасника кожен повинен одним словом дати йому визначення, переходячи в різні форми.
Апельсин солодкий….
Рефлексія:
1.Що ви відчували в ході виконання вправи?
Вправа «Чарівний глечик»
Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змынювати на розсуд тренера)
  • Тобі сьогодні особливо пощастить!
  • Життя готує тобі приємний сюрприз!
  • Усе складається для тебе найкращим чи­ном!
  • Сьогодні твій день, щасти тобі!
  • Сьогодні Фортуна з тобою разом!
  • Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щас­ливою!
  • Сьогодні очікуй прибутку!
  • Люби себе такою, якою ти є, — неповтор­ною!
  • Потурбуйся про здоров’я свого тіла!
  • Зроби собі подарунок, ти на нього за­слуговуєш!
  • Вищі сили оберігають тебе!
  • У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!
  • Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
  • Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
  • Сьогодні з тобою спокій і радість!
  • Сьогодні щасливий день
Вправа «Казковий вернісаж»
Мета: активізувати образну пам’ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.
Психолог. Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка — не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Отже, розпочинаємо.
 1. В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре?
(Червона шапочка.)
2. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.
(Рукавичка)
3. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.
(Про Липку та зажерливу бабу.)
4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням,то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.
(Коза-дереза.)
 5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине. (Колобок.)
6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі
(Царівна-жаба.)
Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час вдосконалюватись.
Рефлексія «Все в твоїх руках»
На аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.
Великий – для мене було важливим і цікавим…
Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…
Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…
Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…
Мізинець – для мене було недостатньо…
Вправа “Звукова гімнастика ”
Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
          А  - впливає благотворно на весь організм
          Є  - впливає на щитовидну залозу
          І  -  впливає на мозок, очі, ніс, вуха
          О - впливає на серце, легені;
          В - впливає на органи, розташовані в області живота;
          Я - впливає на роботу всього організму;
          М - впливає на роботу всього організму;
          X - допомагає очищенню організму;
          ХА - допомагає підвищити настрій.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь! 


« Формування навичок ефективної взаємодії в колективі»

 Мета: познайомити учасників  між собою; розвивати уміння короткої само презентації;формувати уміння працювати в колективі;сприяти формуванню позитивної самооцінки
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступ (3хв)
Сьогодні ми з вами зібрались на тренінгу, ! щоб краще пізнати  один  одного,  покращити   настрій, та будувати відносини з колегами на основі поваги і довіри.  
Привітання
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто любить дітей-ті підводяться тихо,
Хто найвеселіший-ви всім усміхніться.
Хто ввічливий-сусідові злегка вклоніться
Вправа – знайомство « Квітка моєї душі» ( 12хв)
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Зміст вправи: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього,  вибрати квітку,(жовта, червона, синя), пояснити чому саме вибрали червону а не синю… назвати своє повне ім’я та відповісти на питання, які розміщені на пелюстках.
1) Я працюю в цій школі, тому що…
2) Колектив ставиться до мене  …
3) Ціную в людині  такі риси характеру…
4) Мене дратує  коли …
5) Я сказала б про себе, що я…
6) Моїм другом в колективі є…
Вправа « Дізнайся про мене, що я…»(5хв)
Мета:  активізація учасників групи
Зміст вправи: Група розсідається по колу. Учням пояснюється, що зараз буде проводитися гра, з допомогою якої ви зможете краще пізнати один одного. Називається особистісна якість або описується ситуація і учасники, по відношенню до яких відноситься даний вислів, виконують певну дію. Вони встають зі стільця, виконують цю дію і знову сідають на місце. Наприклад: «Той, у кого є брат, повинен клацнути пальцями». Темп гри повинен зростати. Варіанти висловлювань:
•          у кого є син - тричі моргніть;
•          той, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – погладьте себе по животику;
•          хто народився весною, нехай візьме за руку сусіда з права;
·                    хто народився зимою, візьміть сусіда за руку з ліва;
•          хто любить котів - промурчіть;
•          у кого є донька, нехай скаже сусідові зліва, що це його не стосується;
•          хто п'є каву з цукром і молоком, загляньте собі під стілець;
•          хто любить вишивати, підніміть руки вгору;
•          у кого є захоплення  - підстрибніть і назвіть його;
•          хто дуже любить свою роботу-вигукніть фразу «Я в захваті!»;
•          хто вважає що помилився з вибором професії, вигукніть: « Я заблукав»
•          хто любить компліменти-вигукніть «Так-так!»;
•          той, хто вміє вирощувати квіти- зробіть ривки руками
•          хто вважає, що гра триває досить довго,  схрестіть руки на грудях і голосно крикніть: «Досить!».
Вправа «Скажи мені хто твій друг» (10 хв.)
Мета: виявлення спільниїх інтересів
Зміст вправи: "Безумовно, у кожного з вас в групі вже з'явилася людина, яка чимось близька вам. Впродовж 5 хвилин ви повинні скласти "психологічний портрет" цієї людини. Вказувати на ознаки, особливо на зовнішні, по яких можна відразу впізнати конкретну людину, не можна. У "портреті" повинно бути не менше 10-12 рис характеру, звичок, особливостей, характеризуючих саме цю людину. Той, учей який склав «портрет» виступає зі своєю інформацією перед групою, а інші учасники намагаються вгадати, чий це портрет".
Вправа «Асоціативний тест»( 5 хв.)
Мета: показати учасникам, що необхідною умовою організаторських здібностей є досить гарна реакція, вміння "не пасувати", боротися до кінця.
Зміст вправи: Тренер зачитує слова (іменники). Учасники повинні до кожного слова як можна швидше сказати слово-асоціацію. Наприклад:
огірок - помідор
дорога - асфальт
школа - парта
Той, хто перший сказав слово-асоціацію, отримує від тренера жетон.
По закінченні вправи з'ясовується, у кого з учасників більше всього жетонів. Він оголошується "лідером".
Асоціативний тест можна проводити в парах.
Вправа «До побачення» (5 хв.)
Мета: Підведення підсумків
Зміст вправи: Учасники сидять по колу. У вчителя в руках м'яч. "Закінчуючи роботу, висловимо один одному побажання на завтрашній день. Воно повинне бути коротким. Ви кидаєте м'яч того, кому хочете побажати, і одночасно говорите це побажання. Той, кому кинули м'яч, у свою чергу, кидає його наступного, висловлюючи йому побажання на завтрашній день. Будемо уважно стежити за тим, щоб м'яч побував у всіх, і постараємося нікого не пропустити".
Притча “Про добру сім’ю”
Шановні колеги! Хочу вам розповісти чудову китайську притчу про добру сім’ю, в якій більше 100 осіб жили разом мирно й дружно, без сварок і суперечок. Правитель країни позаздрив їхній злагоді й спеціально приїхав дізнатись, у чому ж тут секрет. Старійшина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, ПРОЩЕННЯ.
– І це все?, - Здивувався правитель.
- Так, - відповів старійшина, - але сто разів любов, сто разів терпіння, сто разів прощення.
А зараз висловіть будь-ласка свої враження від почутого!
Дякую за увагу!!!

 Навчальний тренінг-знайомство:
«Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу»
Мета: розвиток педагогічної майстерності вчителя; підвищення професійної компетент­ності педагога; підвищення результативнос­ті освіти, навчання, виховання, розвитку учнів.

Щоб дати учням іскорку знань, вчителю
                                                                            необхідно увібрати в себе море світла
В.Сухомлинський
1.Вступ. Організаційний момент.(3хв)
Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування,  це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Тема нашого тренінгу: «Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу».  Гаслом нашої роботи будуть слова: «Почни з себе!». Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей
 Вправа «Золота рибка» (5 хв.)
Мета: визначити очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
В казках золота рибка завжди виконує бажання, і пропонує кожному учасникові написати свої бажання на час семінару на стікері (не більше трьох), озвучити їх та  прикріпити стікери з написами в луски на малюнку. Можливі варіанти очікувань:
-                      Отримати нову й корисну інформацію з проблеми;
-                      Обмінятися досвідом роботи;
-                      Перебувати в дружній атмосфері.
2.Знайомство «Сенкан» (5 хв.)
  Шановні вчителі, прошу презентувати себе, використавши сенкан, структура якого має такий вигляд:
1 строфа – іменник, моє імя;
2 строфа – 2-3 прикметники, які мене характеризують;
3 строфа – 2-3 дієслова, які найкраще окреслюють та розкривають мою діяльність;
4 строфа – дієслово або фраза, яка найкраще передає моє власне ставлення до самого себе;
5 строфа – синонім до іменника, мого імені.
3. Учительський проект «Сучасний учитель»
З учнями з 5-11 клас було проведено опитування, та складено проект, яким має бути сучасний учитель . Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «сучасний учитель». Працюватимемо у 4 групах. Отримавши фішку певного кольору, займаємо місце за столиком, на якому розміщена картинка пори року. Зелена фішка-весна (моральні риси); Червона-літо (професійна майстерність); Жовта-осінь( Вимогливість) Біла-зима(характер у відношенні до учнів).
Обговорення. Створення власного проекту. Порівняння з проектом учнів.
Сучасний учитель (вчительський проект-зразок)
  1. Любить дітей.
  2. Доброзичливий.
  3. Володіє елементами педагогічної майстерності.
  4. Комунікативний.
  5. Толерантний.
  6. Справедливий.
  7. Вимогливий.
  8. Ерудований.
  9. Мобільний.
  10. Поважає думку інших.
  11. Справжній друг і порадник.
  12. Порядний у всіх відношеннях.
- А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями 5 і 11 класів).  


Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили на ІІ місце.
Об’єднавши ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути учитель у сучасній школі».
Хто з учителів має ці риси характеру, близький до сучасного вчителя?, учні назвали таких вчителів:
Серед учнів з 6-11 клас було  проведено анкету : « Вчитель очами учнів», яка дала змогу визначити ставлення вчителів до учнів, а саме стиль спілкування на уроці.
Спілкування-дистанціяУ цих педагогів в цілому може бути позитивне ставлення до учнів, але організація діяльності ближча до авторитарного стилю, що знижує загальний творчий рівень спільної з учнями роботи (пасивно-позитивне ставлення плюс авторитарність в організації справи призводять до того, що в групах може бути нібито прекрасна дисципліна, висока успішність, проте значні прогалини у моральному вихованні учнів). Дистанція між педагогом і учнем повинна бути, проте це не головний критерій стосунків.
Спілкування - дружба. Такий стиль спілкування можна розглядати як передумову успішної спільної навчальної - виховній діяльності. Адже дружня прихильність - важливий регулювальник спілкування. Це стимулятор розвитку і плідності взаємин. Проте частенько молоді майстри перетворюють дружність на панібратські стосунки з учнями, а це негативно позначається на усьому ході учбовий - виховного процесу (нерідко на такий шлях початкуючого майстра штовхає боязнь конфлікту з учнями, ускладнення взаємин). Дружність має бути педагогічно доцільною, не суперечити загальній системі взаємин.
Стиль спілкування не є вродженою якістю, а формується в процесі взаємодії і змінюється, отже його можна коригувати й розвивати.
Вивчення педагогічного колективу за допомогою комплексних методик.
Труднощі у вчителя в школі найчастіше викликають зовнішні чинники. Вони залежать від рівня його компетентності, а значить і від його освітньої та моральної підготовленості до педагогічної роботи, його ставлення до обраної справи, ступеня покликання та професійної придатності.
Можна виділити три основних індикатори трудової мотивації персоналу. Це задоволеність своєю працею, зацікавленість у кінцевих результатах своєї праці й прихильність своєї організації. Від того наскільки ці складові трудової мотивації виражені в даного працівника залежить його відношення до професійної праці, його робоча поведінка.
З вчителями школи було проведено методику на визначення рівня впевненості та задоволеності собою.
70% Ви живете у згоді з собою, зна­єте себе і можете собі довіряти. Володієте цінним умінням знаходити вихід із складних ситуацій як особистого характеру, так і у взаємовідносинах із людьми. Формулу вашого ставлення до себе і оточуючих можна визначити так: «Задоволений собою, задоволений іншими». У вас нормальна, здорова самооцінка, ви вмієте бути для себе під­тримкою і джерелом сили і, що найголовніше, не за рахунок інших.
30% Ви незадоволені собою, мучать сумніви і незадоволеність: своїми здібностями, досягненнями в житті, зовнішністю. Ви повинні намагатися більше часу приділяти собі, приймати  себе і життя таким, яке воноє та підтримувати у собі вогник творчої людини.
Одним з найбільш ефективних засобів підвищення професійної компетентності вчителя є самоосвітня діяльність. Професійна самоосвіта педагога – свідома діяльність з удосконалення своєї  особистості як фахівця: адаптування своїх індивідуальних неповторних якостей до вимог педагогічної діяльності, постійне підвищення професійної компетентності та неперервне вдосконалення якостей своєї особистості було визначено за допомогою методики «Шляхи розвитку".
Тест «Шляхи розвитку» показав, що 31% -  хочуть знати себе, можуть самовдосконалюватись, прагнуть до творчості. 69% - не хочуть, є певні причини.
Щоб визначити ставлення учнів до певного навчального предмету та вчителя, з учнями з 5-11 клас було проведено анкету : « Оцінка успішності навчальної роботи вчителя-предметника з точки зору учнів».
Анкета складалася з 9 питань. Обробка отриманих результатів має такі дані.
1.Хто з учителів на твій погляд справедливо ставить оцінки?
2.  Домашні завдання з яких предметів ви виконуєте охоче?
3. На уроках яких вчителів тобі цікаво?
 4. Хто з учителів виявляє турботу, піклування на уроці
5. Дадуть гарну пораду, стосовно шкільних проблем
6. Вкажіть  предмети,які тобі подобаються найбільше.
7. Від кого з учителі ти отримуєш найбільш грунтовні знання?
8. Хто з учителів в доступній формі викладає матеріал?
9. Гуртки яких вчителів, тобі хотілося б відвідувати?
Щоб зробити висновок і порівняльну характеристику , з вчителями було проведено методику на вивчення орієнтованості педагога на навчально-дисциплінарну або особистісну модель взаємодії з учнями.(Опитано20 вчителів)
 Наприклад: предмет  українська мова, математика, географія викладають різні вчителі, але до одного вчителя  діти з охотою ідуть на уроки і  сприймають його матеріал в доступній формі  а  іншого вчителя з того самого предмету не сприймають.
Результати показали, що педагогічний колектив має діаметрально протилежні погляди на модель взаємодії з учнями.
30% - на особистісну модель взаємодії з учнями (спілкування)
70 % - на навчально-дисциплінарну модель взаємодії з учнями (дисципліна)
Але щоб педагог міг створити умови для учнів, необхідні для їхнього самопізнання і самороз­витку, він має бути орієнтований на особистісну модель взаємодії.  Знати, що хоче бачити учень.
Щоб з’ясувати, чому саме, ми маємо не дружні взаємини в колективі та низькі показники розвитку вчителя, як особистості було проведено методику на скільки педагог задоволений своєю професією.
 4.Підсумки семінару-тренінгу.  Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)
Мета: систематизувати інформацію, отриману на семінарі,  закріпити позитивні результати тренінгу.
Психолог пропонує учасникам осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні очікування, визначені на початку семінару.
- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Висновок. На сьогоднішньому тренінгу ви краще усвідомили роль учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу, визначились з головними рисами сучасного учителя та орієнтирами у повсякденній педагогічній праці. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху.
При опитуванні учнів стосовно вимог сучасного вчителя, учні більше схиляються до таких рис: оптиміст, веселий, з почуттям гумору,вміння пожартувати на уроці,  спілкуватися на рівні- дорослого, а не дитини. Тобто, час змінює не тільки підходи до розвитку в освіті, але й бачення дітей є сучасними. Дітям важко працювати і мало поважають тих вчителів, які спрямовані на дисципліну і знання. Більше віддають перевагу тим вчителям, які вміють трішки розрядити обстановку на уроці, щось розповісти цікаве, відхилитися від теми, але в той же час він повинен бути креативний сприймати жарти, майстер своєї справи.
Колектив розгалужений , 50 на 50 готовий працювати разом в системі. Рівень конфліктності між собою показав, що 88% педагогів мають середній рівень конфліктності, тобто колектив твердо обстоює свою думку, не думаючи про те, як це позначиться на вашій професійній кар’єрі, або приятельських взаєминах. І лише 12% педагогів, миролюбиві, хитрі, уміло уникають суперечок  перед  колективом.


17 коментарів:

  1. Цікаві заняття, добре було б на них побувати.

    ВідповістиВидалити
  2. Цікаві і змістовні вправи. Вашим колегам пощастило з вами!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за цінний матеріал. Обов'язково буду проводити із своїми вчителями.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за цікавий матеріал. Хочу дещо використати при підготовці до семінару.

    ВідповістиВидалити
  5. Зразу знайшла все, що очікувала! Дякую!

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую за цікаву добірку тренінгів!!!

    ВідповістиВидалити
  7. Thanks to this blog for sharing this very interesting article about psychology. I really like articles about psychology. psikolog online

    ВідповістиВидалити