Тренінгове заняття для батьків
Мета: Ознайомити батьків зі стилями
батьківської поведінки та стилями сімейного виховання. Ознайомити з ефективними
формати та методами виховання загальнолюдських цінностей у школярів. Виявити
ставлення батьків до виховання внутрішнього світу дитини.
Хід зборів
Батьки заходять до класу, і вибирають листочок
одного з п'яти кольорів, розсаджуються за столи, позначені цим кольором.
1.Вступ
Як зазначає великий педагог, академік Шалві Амонашвілі, внутрішній вогонь, закладений у дитині природою, з'являється перед нами у трьох основних пристрастях:
Як зазначає великий педагог, академік Шалві Амонашвілі, внутрішній вогонь, закладений у дитині природою, з'являється перед нами у трьох основних пристрастях:
Перша
пристрасть - це
пристрасть, до Розвитку.
Друга пристрасть - це пристрасть до Дорослішання. Діти прагнуть до
дорослішання, хочуть бути старшими. Підтвердження тому - зміст рольових ігор, у
яких кожна дитина бере на себе “обов’язки дорослої людини. Задоволення
пристрасті до дорослішання відбувається в спілкуванні, в першу чергу з
дорослими.
Третя пристрасть - це пристрасть до Свободи. Дитина виявляє її з
раннього дитинства. В різних формах і багатогранно.
У кожній сім'ї свій своєрідний
стиль спілкування та виховання дитини. Власне, вміння взаємодіяти з дітьми -
дуже важлива річ. Ви можете запитати себе, як знайти час для спілкування, адже
сьогодні динаміка життя занадто швидка. Все відбувається в поспіху. Згадайте,
як починається ранок у вашому домі. Вранці ви даєте дітям настанови, нагадуючи,
як вони повинні вести себе протягом дня.
Наступного разу зустрічаємося з дітьми вже ввечері. Загальний вечерю, розмова створюють сімейний комфорт. Саме такі хвилини можуть згуртувати і зміцнити сім'ю. Однак, знову спілкування обмежується короткими фразами. Хіба можна поспілкуватися, коли включений телевізор, і якась жінка вже втретє рекламує переваги прального порошку?
Дослідники стверджують, що батьки розмовляють з дітьми приблизно 15-20 хвилин в день. З них 10-12 припадає на роздачу вказівок.
Наступного разу зустрічаємося з дітьми вже ввечері. Загальний вечерю, розмова створюють сімейний комфорт. Саме такі хвилини можуть згуртувати і зміцнити сім'ю. Однак, знову спілкування обмежується короткими фразами. Хіба можна поспілкуватися, коли включений телевізор, і якась жінка вже втретє рекламує переваги прального порошку?
Дослідники стверджують, що батьки розмовляють з дітьми приблизно 15-20 хвилин в день. З них 10-12 припадає на роздачу вказівок.
На вибір стилю родинного виховання вливають:
♦ типи темпераментів батьків, їх сумісність;
♦ традиції сімей, у яких
виховувались самі батьки;
♦ науково–педагогічна
література, яку читають батьки;
♦ рівень освіти батьків
2.Тест для
батьків «Стилі батьківства» (додаток 1)
(батьки заповнюють дві анкети).
3.“Галявина виховання ”.
На кожному столі є
зображення квіток з написами дій дорослих під час виховання дітей. Прошу
батьків вибрати дії, які найчастіше використовуєте у вашій практиці і
прикріпити квіти до нашої “галявини ”.
Червоні
квіти:
покарання, накази, зауваження, глузування, присоромлювання, нотації,
застереження, ігнорування, образа, допит.
Оранжеві
квіти: критика,
вмовляння, керування, повчання, моралізування.
Голубі квіти: особистий приклад, вислуховування, комплімент,
заохочення, похвала, доброзичливі інтонації, зацікавленість, посмішка,
підтримка.
І тепер подивимось на
нашу “галявину ” - на ній досить багато червоних квітів, а червоний колір —
колір застереження, заборони.
Основна
частина.
4. Розповідь притчі «Духовна цінність»
Колись давно, на Землі був острів на
якому мешкали усі духовні цінності та одного разу вони зауважили що острів почав спускатись під воду. Усі цінності сіли на свої кораблі і
попливли світ за очі. Залишилось тільки Любов. Вона чекала до
останнього, але коли вже чекати було
нічого їй теж закортіло о податися
геть.
Тоді вона звернулася до Багатства і попросилась до нього на корабель Але Багатство
відповіло:
На
моєму кораблі багато дорогоцінностей і золота, для тебе тут не вистачить місця.
Коли повз пропливав корабель Суму , вона
попросилась до нього, але той відповів:
-
Вибач, Любове, я такий сумний, мені треба завжди залишатися на самоті.
Тоді Любов побачила корабель Гордості і
попросила про допомогу
її,
але та сказала, що Любов порушить гармонію на її кораблі. Поруч пропливала
Радість, але вона
така була веселощами, що навіть
не почула, як її кликала Любов.
Тоді Любов впала у відчай. Але раптом вона почула
голос десь позаду:
-
Ходімо, Любове, я заберу тебе з собою.
Любов озирнулася і побачила старого. Він
довіз її до суші, і коли старий поплив, Любов спохопилась, адже вона забула
запитати його Ім'я. Тоді вона звернулась до Знання:
-
Скажи, Знання, хто врятував мене? Хто був цей старий? Знання подивилось на
Любов:
- Це
був Час.
-
Час? - перепитала Любов. - Але чому він врятував мене?
Знання
ще раз поглянуло на Любов, потім вдалеч, куди поплив старий:
-
Тому що тільки час відає, якою важливою в житті є Любов.
5.Вправа « Зворотній зв'язок» «Метод
руки»
Мета: підвести підсумки тренінгу.
Батькам пропонується обвести на аркуші паперу
власну руку і вказати:
На великому пальці – що сподобалось.
На вказівному – на що зверну увагу.
На середньому – з чим не згодний.
На безіменному – з чого почну.
На маленькому – що треба змінити (моделі збираю).
6. Побажання батькам від дітей, що діти хочуть бачити в своїй родині та своїх близьких. ( На дошці заздалегідь вивішені долоньки-побажання).
На великому пальці – що сподобалось.
На вказівному – на що зверну увагу.
На середньому – з чим не згодний.
На безіменному – з чого почну.
На маленькому – що треба змінити (моделі збираю).
6. Побажання батькам від дітей, що діти хочуть бачити в своїй родині та своїх близьких. ( На дошці заздалегідь вивішені долоньки-побажання).
ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ
(Анкета 1)
Дайте відповіді на наведені
нижче запитання, щоб з’ясувати як Вас виховували Ваші батьки.
Оцініть кожне твердження за
шкалою балів:
1 = абсолютно не згоден, 2 =
не згоден, 3 = не можу вирішити, 4 = згоден, 5 = повністю згоден
|
ЯК ВАС ВИХОВУВАЛИ БАТЬКИ
|
|||||
1.
|
Мої батьки вважали, що за
дітьми треба доглядати, а не слухати їх
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
2.
|
Мої батьки заспокоювали
мене, коли я був засмучений
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3.
|
Мої батьки карали мене
фізично за мої провини
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
4.
|
Мої батьки рідко виправляли
мене, даючи мені можливість навчатися на помилках
навчатися на помилках.
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5.
|
Мої батьки робили все
можливе, аби я досяг успіху
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6.
|
Я міг про все розповісти
батькам, не побоюючись покарання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
7.
|
Мої батьки навчили мене
поважати їх та інших людей
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
8.
|
Мої батьки не звертали увагу
на мою неслухняність, якщо вона не переходила межі
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
9.
|
Мої батьки навчили мене
правильно поводитися майже у всіх ситуаціях
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
10.
|
Мої батьки просили
пробачення у дорослими, яких я
скривдив
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
11.
|
Моя миттєва покірність була
дуже важливою для батьків
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
12.
|
Мої батьки завжди виявляли
любов до мене
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
13.
|
Мої батьки завжди перевіряли,
чи я зробив важливі справи насамперед
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
14.
|
Мої батьки ніколи не
цікавилися з ким я товаришую
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
15.
|
Мої батьки сприймали лише
мої найкращі спроби і намагання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
16.
|
Мої батьки дозволяли мені
висловлювати емоції, навіть якщо я їх цим
бентежив
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
17.
|
Мої батьки навчили мене
цінувати самоконтроль
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
18.
|
Мої батьки сприймали мій
гнів і дозволяли його висловлювати без страху
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
19.
|
Мої батьки навчили мене
цінностей та традицій нашої культури
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
20.
|
Мої батьки із задоволенням
надали мені можливість вибору кар’єри і стилю життя
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
ОЦІНКА СТИЛЮ БАТЬКІВСТВА
Загальна кількість балів непарних тверджень
Загальна кількість балів
парних тверджень
ПІДРАХУНОК РЕЗУЛЬТАТІВ ЗА
АНКЕТОЮ 1
ПІДРАХУНОК:
¨ На нижній горизонтальній лінії
наведеного вище графіка (вісь Х) поставте позначку «Б» відповідно до кількості
балів Ваших непарних відповідей.
¨ На лівій вертикальній лінії
графіка (вісь Y) поставте позначку «Б» відповідно до кількості Ваших парних
відповідей.
¨
Проведіть лінію вгору від Вашої першої позначки «Б»
і вправо від Вашої другої позначки “Б”.
Місце, де вони перетинаються (у певному квадраті) і вказує на стиль
виховання Ваших батьків.
ЯК ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ (Анкета 2)
Дайте відповіді на наведені
нижче запитання, щоб з’ясувати, як Ви виховуєте Вашу дитину.
|
Оцініть кожне твердження за
шкалою балів:
1 = абсолютно не
згоден, 2 = не згоден, 3 = не можу вирішити, 4 = згоден,5 = повністю згоден
|
ЯК
ВИ ВИХОВУЄТЕ ВАШУ ДИТИНУ
|
|||||||||
1.
|
Я вважаю, що за дітьми треба доглядати, а не
слухати їх
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
2.
|
Я заспокоюю свою дитину,
коли вона засмучена
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
3.
|
Я караю свою дитину фізично
за провини
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
4.
|
Я рідко виправляю свою
дитину, даючи можливість навчатися на
помилках
навчатися на помилках.
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
5.
|
Я роблю все можливе, щоби моя дитина досягла успіху
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
6.
|
Моя дитина може все
розповісти мені, не побоюючись покарання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
7.
|
Я навчаю свою дитину поважати батьків та інших людей
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
8.
|
Я не звертаю увагу на неслухняність моєї дитини, якщо вона не
переходить межі
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
9.
|
Я навчаю свою дитину правильно поводитися майже у всіх ситуаціях
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
10.
|
Я прошу вибачення у
дорослих, якщо моя дитина скривдила їх
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
11.
|
Миттєва покірність моєї
дитини для мене є дуже важливою
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
12.
|
Я завжди виявляю любов до
своєї дитини
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
13.
|
Я завжди перевіряю, чи моя дитина зробила важливі справи насамперед
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
14.
|
Я ніколи не цікавлюсь з
ким товаришує моя дитина
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
15.
|
Я сприймаю лише найкращі спроби і намагання моєї дитини
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
16.
|
Я дозволяю своїй дитині
висловлювати емоції, навіть коли
це мене бентежить
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
17.
|
Я навчаю свою дитину
цінувати самоконтроль
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
18.
|
Я сприймаю гнів своєї дитини та дозволяю його висловлювати без страху
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
19.
|
Я навчаю свою дитину цінностей і традицій нашої культури
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
20.
|
Я із задоволенням надаю своїх дитині можливість вибору кар’єри і стилю життя
.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||
Характеристика стилів батьківського виховання
|
ПОБЛАЖЛИВИЙ
СТИЛЬ характеризується високим рівнем підтримки і низьким рівнем контролю
або його повною відсутністю.
Спілкування між такими батьками і дітьми двостороннє, що робить
стосунки теплими і зрозумілими. Проте,
поблажливі батьки є такими, що дозволяють усе і поступаються в усьому, не
вимагають зрілої поведінки, та уникають конфронтації навіть тоді, коли діти
поводяться неналежним чином.
|
Особиста відповідальність та
здатність пристосуватись до певного авторитету або правил є
завжди проблемою для дітей поблажливих батьків. Діти і підлітки із сімей з поблажливим
стилем виховання мають проблему з поведінкою в школі, невисоку успішність,
але мають високу самооцінку, добрі соціальні навички і незначну схильність до депресії.
Два слова, що характеризують
цей стиль, це «вседозволяючий», «теплий»
|
Така форма вішалки нагадує дитину, якій «все сходило з
рук», і яка не може брати на себе відповідальність. Непошкоджений дріт
вішалки вказує на позитивну самооцінку, яку зберегла батьківська підтримка,
проте, батьківська вседозволеність не сприяла розвитку в дитині
самодисципліни.
|
УСУНУТИЙ СТИЛЬ батьківства. Цей стиль
характеризується низьким рівнем контролю і підтримки. Батьки
мають інші пріоритети і мало часу приділяють своїй дитині. Розлучені
батьки досить часто виховують за усунутим стилем оскільки мають мінімум часу
або сил, щоб приділити належну увагу своїй дитині, тому що вони або відсутні,
або повинні працювати більше часу задля забезпечення сім’ї. Спілкування у цьому випадку мінімальне.
Два слова, що характеризують
цей стиль: «віддалений», «неіснуючий».
|
Деформований дріт символізує
несформовану волю дитини, яка не отримала чіткого скерування від усунутих
батьків. Слабкі місця символізують
емоції дитини, яка поранена байдужістю, нехтуванням та нездійсненими
обіцянками.
|
Батьки з ВЛАДНИМ СТИЛЕМ
виховання використовують високий рівень контролю, але низький рівень підтримки і заохочення.
Часто такі батьки, які використовують цей стиль примушують дитину
дотримуватися певних правил і не виявляють любові до дитини та не підтримують
її; не заохочують дитину до висловлення власної думки. Цей стиль можна
схарактеризувати як «домінуючий»,
«черствий».
|
Дитина не в змозі нести відповідальність через
надмірні вимоги та контроль з боку батьків і неможливість навчитися бути
відповідальною.
|
СПРЯМОВУЮЧИЙ
СТИЛЬ батьківства є найефективнішим
стилем виховання, і характеризується високим рівнем контролю та підтримки.
Йому притаманні обґрунтовані обмеження і контроль з боку люблячих батьків
через постійне скерування у невимушеній, але наполегливій формі;встановлення
та дотримання обґрунтованих меж поведінки дитини; наполегливість, а не лише
інформованість чи обмеження. Дисциплінування тлумачиться як підтримка, а не
як покарання. Стиль характеризується прагненням до самостійності дітей та
співпраці. На відміну від владних
батьків, батьки, які спрямовують є більш відкритими у стосунках з дітьми, більше уваги приділяють роз’ясненню. Цей
стиль можна охарактеризувати словами «люблячий», «стійкий».
|
Це
наша остання вішалка. Вона символізує дитину, яку виховують за спрямовуючим
стилем виховання. Непошкоджений дріт символізує здорові емоції дитини,
належна форма – сильний характер.
|
2.Якщо
ви виховуєте за УСУНУТИМ стилем виховання (нижній лівий квадрат), це,
можливо, відбувається через вашу фізичну відсутність. Можливо, Ви віддалені
від дитини емоційно. Найчастіше це трапляється у випадках, коли лише один з
батьків виховує дитину. Ви можете бути надто виснаженими, щоб подумати перед
відповіддю на прохання дитини чи якусь її проблему.
Спробуйте
запланувати проведення часу з дитиною. Навіть, якщо це буде
лише протягом кількох хвилин щодня, Ви відчуєте різницю. По можливості
спробуйте провести більше часу з дитиною, зробіть разом ту справу, яка дитині
найбільше подобається. Найважливіше- не здаватися!
|
3.У
випадку ВЛАДНОГО стилю батьківства (нижній правий квадрат), Ви можете
стати більш чутливими. ВЛАДНІ батьки часто виражають свою любов через
піклування про дім та забезпечення матеріальних потреб родини. Ви можете
стати більш СПРЯМОВУЮЧИМИ через послаблення прагнення до досконалості.
Приємно було б жити в ідеальному
світі, та наш світ, нажаль,далекий від досконалості. І якщо, Ви зможете дозволити
собі самому, партнеру у шлюбі та Вашій дитині чи дітям бути не зовсім
досконалими, то станете менш вимогливими, і
зможете любити членів вашої родини такими, якими вони є. В такому
випадку вони зможуть виправдати ваші очікування, замість того, щоби прямо чи
опосередковано з ними боротися. Спробуйте ставитися до запитань дитини не як
до виклику, а як до спроби почати розмову та порозумітись.
|
4.Якщо
Ваш результат знаходиться у квадраті СПРЯМОВУЮЧОГО
стилю (верхній правий квадрат), то виберіть один з аспектів (КОНТРОЛЬ чи
ПІДТРИМКУ), показники якого мають менше значення, чи, на вашу думку, потребує
вдосконалення.
Опис стилів виховання |
Поради батькам по стилю виховання.1.
Якщо Ви виховуєте дитину за ПОБЛАЖЛИВИМ
стилем виховання (верхній лівий квадрат), Ви можете досягти змін, якщо почнете обдуманіше
ставитись до прохань дитині. Коли вона щось вас просить, чи виникають
проблеми з поведінкою, скажіть, що Вам треба кілька хвилин подумати перед тим,
як відповісти. Ви можете протягом цього часу порадитись з вашим
чоловіком/дружиною чи кимось іншим, якщо це буде можливо. Часом ми говоримо
«так» для того, щоби уникнути конфлікту або, щоб подобатись. Ви маєте збільшити контроль над дитиною.
Нагадайте
собі, що Ви для дитини є прикладом і наставником. Ваша дитина буде навчатися
багатьом речам відрізних учителів. Але характер Вашої дитини буде переважно
відображати те, чого вона навчилася у Вас, спостерігаючи за Вами у
повсякденному житті та відповідаючи Вашим настановам.На графіку – чотири квадрати. Кожен з них представляє певний стиль батьківства. Ці стилі визначаються співвідношенням двох взаємопов’язаних аспектів.Намалюйте вісі координат на дошці або плакаті. Назвіть вісь Х «Контроль», вісь Y «Підтримка». Обробка так само як і в першій анкеті
Поради батькам по стилю виховання.1.
Якщо Ви виховуєте дитину за ПОБЛАЖЛИВИМ
стилем виховання (верхній лівий квадрат), Ви можете досягти змін, якщо почнете обдуманіше
ставитись до прохань дитині. Коли вона щось вас просить, чи виникають
проблеми з поведінкою, скажіть, що Вам треба кілька хвилин подумати перед тим,
як відповісти. Ви можете протягом цього часу порадитись з вашим
чоловіком/дружиною чи кимось іншим, якщо це буде можливо. Часом ми говоримо
«так» для того, щоби уникнути конфлікту або, щоб подобатись. Ви маєте збільшити контроль над дитиною.
Нагадайте
собі, що Ви для дитини є прикладом і наставником. Ваша дитина буде навчатися
багатьом речам відрізних учителів. Але характер Вашої дитини буде переважно
відображати те, чого вона навчилася у Вас, спостерігаючи за Вами у
повсякденному житті та відповідаючи Вашим настановам.На графіку – чотири квадрати. Кожен з них представляє певний стиль батьківства. Ці стилі визначаються співвідношенням двох взаємопов’язаних аспектів.Намалюйте вісі координат на дошці або плакаті. Назвіть вісь Х «Контроль», вісь Y «Підтримка». Обробка так само як і в першій анкеті
Немає коментарів:
Дописати коментар